Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Óravázlat-matematika-2. osztály-tömegmérés

2011.10.01

Tanítási egység (tanmenet szerint)

 

TANÁRI tevékenység, módszerek alkalmazása

a tananyag feldolgozása során

Tömegmérés

 

 

Óratípus: Új anyagot feldolgozó, gyakorló

Eszközök

Szoftver: MANÓ MATEMATIKA 2.

1. Az óra első feladatával ismételjük az eddig tanult mérhető tulajdonságokat.

Igaz, vagy hamis az állítás?

·                     A zsiráfmama 60 dm magas. Kicsinye feleakkora, vagyis 3 méter. (I)

·                     1 m = 100 dm (H)

·                     Marci 135 cm magas. Ez kevesebb 13 deciméternél. (H)

·                     1 literes üvegből 5 db 2 dl-es poharat tudok megtölteni. (I)

·                     43 dl + 57 dl = 10 l (I)

·                     18 l < 80 dl (H)

 

2. Ma egy újabb mérhető tulajdonsággal ismerkedünk meg!

A táblára állatok képét helyezzük fel: kenguru, csimpánz, farkas, koala, mókus, őz, sarki róka

Mi alapján tudjuk őket sorrendbe tenni?

A legpontosabb lehetőségek a mérhető tulajdonságok

A gyerekek először becslés alapján végzik el a sorrendbe állítást.

Ezután összehasonlítjuk a becslést tényleges súlyukkal.

Kenguru = 55 kg, csimpánz = 60 kg, farkas = 80 kg, koala = 8 kg, mókus = 50 dkg, őz = 20 kg, sarki róka = 7 kg

(mókus, sarki róka, koala, őz, kenguru, csimpánz, farkas)

3. Milyen mértékegységekkel találkoztunk a feladat során?

Mértékegységek felsorolása, a rendelkezésre álló súlyok kiválasztása, sorrendbe rakása.

A gramm, dekagramm, kilogramm közötti váltószámok szemléltetése a táblán.

4. Egyéni feladatmegoldás füzet alapján

Otthon, vagy vásárlás során fellelhető élelmiszerek súly szerinti sorrendbe állítása. (A csomagoláson fel van tüntetve a súlyuk.) A feladatot előzetes szervezéssel otthonról hozott élelmiszerekkel is végezhetjük. (bors, liszt, mustár, sajt, mustármag, citromsav, müzli)… stb.)

5. Gyakorló feladatok számítógéppel

Lépjünk be a programba, értelemszerűen saját néven, vagy az osztály nevén. Válasszuk ki a zöld könyvet: Egyebek! Itt kattintsunk először a „Méricskélünk” feliratra!

·                     Egy mérleg jelenik meg, amin a törpe által talált aranyrögöt kell megmérnünk! Négy mérési feladat után a manó feljut a létra csúcsára, ekkor kapjuk meg a jutalomgyöngyöt.

Lépjünk tovább az előre mutató nyíl segítségével!

·                     Zsákok jelennek meg, ráírva a súlyuk. A mértékegységek átváltásával, összehasonlításával kell kiválasztanunk a könnyebbet! Szintén 4 feladat után a manó feljut a létra csúcsára, ekkor kapjuk meg a jutalomgyöngyöt.

A program ezen része (kék könyv) lehetőséget nyújt még a

·                     római számok

·                     idő

·                     hosszúságmérés

gyakoroltatására is!

 

6. A feladatok újbóli elvégzésénél az értékek, melyekkel dolgozunk cserélődnek. Ezáltal gyengébb tanulóknál többszöri gyakoroltatásra is alkalmas!

 

7. Értékelés

– a feladatokat értékelik a csoportok

– a csoporttagok együttműködését a csoportvezetők